dinsdag 21 oktober 2008

Juul blogt over het Vondelparkje

Juul gaf een uitgebreide reactie op de blog van gisteren, met onder meer de nieuwe Nijmeegse afvalbak. Vandaar dat zij vandaag een gastblog krijgt.
Hi Kaco,
Jammer dat jullie mij nu net voor zijn. Ik had al een paar weken terug een foto gemaakt van onze nieuwe Nijmeegse bak, alleen is mijn telefoon stuk en dacht ik er te laat aan dat ik gewoon de memorystick uit mijn telefoon kon halen. Wel fijn om te weten dat er drie steden zijn die dezelfde bakken hebben. Ik heb nl. een foto gemaakt van de bak in het
Vondelparkje.

Ja, in NIJMEGEN het Vondelparkje (gelukkig staat er nog een "je" achter want het is helemaal niets in vergelijking met zijn naamgenoot in Amsterdam. Maar het schijnt dus vrij normaal te zijn om dezelfde bakken en dus ook dezelfde naam voor een park (dat de naam parkje zelf niet mag hebben in mijn ogen) te hebben in verschillende steden. Het is zelfs nog erger, zie hieronder:

Andere activiteiten die woensdag 19 maart gehouden worden in het teken van Boomplantdag:
- 15.15-15.45 uur: Inititatiefnemers van het Vondelparkje, leden van het BOB en vertegenwoordigers van het ROC planten samen met wethouder Van der Meer een es in het Vondelparkje in Bottendaal. Deze es is een cadeau van Stadsdeel Amsterdam-Zuid waar zich het Vondelpark bevindt. Als tegenprestatie heeft de gemeente Nijmegen een mozaïek aangeboden voor het Vondelpark in Amsterdam.

Ja we hebben maar liefst een Es gekregen van het Vondelpark in Amsterdam, die Amsterdammers moeten toch krom liggen van het lachen. Ik kan me voorstellen dat Amsterdam een boom heeft afgestaan in ruil voor een mozaïek, want ik moet zeggen dat het mozaïek wel mooi is in het strookje groen.

Op de site van de gemeente nijmegen staat dat het park een belangrijke functie heeft als openbare ruimte voor de omliggende buurt en als buitenruimte voor de leerlingen van het ROC. Das harstikke mooi, alleen moeten die ROC leerlingen, of als je vanaf het station komt, wel erg uitkijken. Om vanaf het ROC/station bij het Vondelstrookje (das toch beter dan park, vind ik) te komen, moet je nl. de busbaan oversteken. Alleen heb je als voetganger niet echt door dat je een busbaan oversteekt en die buschauffeurs hebben altijd haast, dus lekker de vaart erin. Ik heb dit zelf al eens aan den lijve ondervonden, toen ik niets vermoedend het Stationsplein af liep, gelukkig toeterde de buschauffeur nog net op tijd. Waardoor mij letstel of erger bespaard is gebleven.

De enige reden waarom het vondelpark het vondelpark heet is omdat het aan de Vondelstraat grenst, maar ook aan de Campus(bus)baan en de Arend Noorduijnstraat. Van mij hadden ze wel wat creatiever mogen zijn, maar ja, gezien het afvalbakkenbeleid snap ik nu dat ze ook namen uitwisselen.

Nog zoiets. Het is in om een slogan voor een stad te verzinnen, die van Nijmegen is geworden Altijd Nijmegen waarom?
Zie hier. Ik vind hem niet geweldig, zo kun je overal wel een diepere betekenis achter vinden. Zelf heb ik een betere bedacht, helaas is het te laat, maar ik wil hem toch even noemen: Nijmegen loopt. Dit kan je ook op meerdere manieren interpreteren, maar dat is wel een stuk makkelijker en passender naar mijn idee.

Groet Juul

1 opmerking:

Groenlof zei

Wat denk je dan van I Amsterdam?
Dat is engels, en slecht engels...engelse vrienden van mij vertellen me dat het in het engels echt niets kan betekenen...
'Amsterdam heeft het' was een stuk beter.
Mijn favoriete stadsslogan is 'er gaat niets boven Groningen'...