zaterdag 1 november 2008

EPD, dilemma

Vanochtend viel ie in de bus. De brief van minister Klink met een gelikte folder over het Elektronisch Patiënten Dossier. En slechts één formulier om bezwaar te maken, voor de vorm, zogezegd, want bezwaar maken voor dit mooie systeem is toch niet nodig?

Wat vinden we ervan? Gewoon maar laten gaan? Geen bezwaar maken en op een goede dag tot de ontdekking komen dat via ons BSN nr. iedere toekomstige hulpverlener in je persoonlijk dossier kan? Welke garanties komen er dat zorgverzekeraars, bedrijfsartsen, hypotheekverstrekkers waar je een gezondheidsonderzoek bij moet doen, werkgevers hier nooit in komen? Is het nodig dat de fysio, waar je naar toe gaat voor je gebroken enkel na het skiën, ook kan lezen over bijvoorbeeld overspannenheid? Wat wordt er gekoppeld en hoe wordt de veiligheid en privacy gegarandeerd in de toekomst.

Helaas benoemt mijnheer Klink geen negatieve kanten. Ook geen harde afspraken wat betreft privacy. Mogelijkheden tot afscherming van bepaalde gedeelten van het dossier worden in de toekomst mogelijk, maar dat is nu nog niet. Of alles op 'straat' of niets.
En bezwaar maken?!? De folder en de brief hebben de dreigende zin: "Uw huisarts kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen zijn als u bezwaar maakt."

Op internet zijn er trouwens veel sites over EPD. Maar de meesten lijken zorg/overheid gerelateerd, dus nadelen en risico's worden mij nog niet duidelijk.

Nog maar even op kauwen. Als veel mensen bezwaar maken wordt wellicht kritischer naar het belang van privacy gekeken. Het dreigende en 'dat is toch vanzelfsprekend' toontje in de folder en brief maakt sowieso dat ik bezwaar wil maken. Voor nu zou dat zonder consequenties kunnen omdat we gelukkig allebei gezond zijn. Maar voor mensen met een chronische ziekte, allergieen, speciale medicatie lijkt het me een lastiger keuze.

2 opmerkingen:

Groenlof zei

ik kreeg 'm ook binnen, en weet he tnog niet.
Maar ik spreek mijn dokter morgen dus ik zal't met 'r bespreken.
Zijn jullie er al uit?
Ik ben blij met mijn huisarts en vertrouw dat die mijn dossier goed bijhoudt...ik denk dus dat ik het niet ga doen.
Groeten van een zieke broer uit de Damstad.

Lin zei

Tsja, ook hier een dilemma. Ik geloof dat ik een bezwaar ga indienen. Maar als ik dat voor mijn kinderen zou willen doen, dan wordt me dat niet makkelijk gemaakt; ik moet dan uitreksels van het geboorteregister meesturen. (Daarvoor moet ik dus eerst naar hun geboorteplaats; godzijdank niet al te ver, maar toch.) Moet daarvoor iets van tien euro per kind voor betalen en ik heb begrepen dat dat alleen om te bewijzen is dat ik gezag over hen heb. Van de zotte!
Momenteel loopt er een interessante discussie hierover op OOL (http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html) bij de rubriek 'algemeen'.
Groetn uut het Kaampense met, ook hier, twee zieken. (buikgriep slaat genadeloos toe...)